FREMTIDSPILOTEN

Fremtidspiloten er et undervisningsprogram som knytter sammen tre tema; klimakunnskap, menneskerettigheter og sosial innovasjon.

Ved å kople de tre temaene sammen med metodikk og trening av ferdigheter som trigger kreativitet og troen på at individer kan gjøre en positiv forskjell, har vi utviklet et løsningsorientert undervisningsprogram hvor elever i videregående skole får forme visjoner for egen fremtid. Undervisningsprogrammet har som mål å så en spire til entreprenørskap, skape bevissthet rundt samfunnsutfordringer og samtidig belyse nye måter å drive frem utvikling i rollen som lokale endringsagenter.

Programmet er utviklet av Raftostiftelsen, Bærekraftige Liv og Social Impact Lab, med støtte fra Vestland fylkeskommune og Kavlifondet.

“Fremtidspiloten skal gi unge noen verktøy til å påvirke egen fremtid.”

Programmet består av flere moduler:
Kick-off for lærere og elever med introduksjon til program og tema.

I Rettighetstanken hos Raftostiftelsen får elevene innblikk i menneskerettigheter før de deltar i en rollespilldag. Her får elevene kjenne utfordringene mer på kroppen gjennom å spille ut ulike roller og temaer knyttet til klima- og menneskerettigheter.

Fremtidsverkstedet: Her får elevene velge en samfunnsutfordring de er opptatt av og lærer om innovasjonsmetodikk mens de utvikler egne løsningsforslag.

Prototypeverksted: Elevene lager prototyper på løsningen de har utviklet, og lærer mer om hva som skal til for å etablere varige løsninger gjennom en innføring i sosialt entreprenørskap, og ved å presentere og reflektere over løsningsforslagene sammen.

Fremtidsverkstedet og Prototypeverkstedet ledes av Social Impact Lab og VILL/Bærekraftige Liv.

I noen av programmene har vi lagt opp til avsluttende arrangement med bidragsytere som gir større kunnskap i utvalgte tema, og der elevene selv får presentere sine løsninger.


Programmet har vært gjennomført hos: Nordahl Grieg vgs, Årstad vgs, Amalie Skram vgs, Laksevåg vgs, Os vgs, Voss vgs, Firda vgs, Stend vgs med flere.