Metode 5:
Fishbowl
Fishbowl er en metode for å fasilitere dynamiske og åpne samtaler i grupper, der noen få personer sitter i en «indre sirkel» og samtaler mens resten observerer fra en «ytre sirkel». Deltakere fra utsiden kan når som helst tre inn og bli med i samtalen – og noen i midten må da gi fra seg plassen. Dette skaper en strukturert, men fleksibel form for dialog som gir rom for både refleksjon, lytting og aktiv deltakelse.
Metoden egner seg godt når du ønsker å utforske temaer med mange perspektiver, og der det er viktig å lytte dypt og skape trygghet i samtalen.
Kjennetegn ved Fishbowl:
Indre sirkel (2–5 stoler): Her foregår samtalen
Ytre sirkel: Deltakere lytter og observerer
Én stol i midten står tom (valgfritt): Alle kan delta – bare sett deg i den ledige stolen
Bytte skjer naturlig: Når noen går inn, går en annen ut
Fordeler med Fishbowl:
Skaper trygghet: du kan delta når du er klar
Løfter fram mange stemmer uten kaotisk debatt
God metode for sensitive eller komplekse tema
Gir både rom for lytting og deltakelse
Eksempel: Fishbowl i en videregående skole
Formål:
Å skape dialog mellom elever, lærere og ledelse om skolemiljø og psykisk helse.
Gjennomføring (ca. 60–90 minutter)
1. Oppstart (10–15 min)
Fasilitator forklarer prinsippene:
“Noen snakker, de andre lytter. Alle kan bidra – når du har noe å si, sett deg i den ledige stolen.”Avklar spilleregler (respekt, lytting, tid osv.)
Sett opp stoler i to sirkler – 4 i midten, resten rundt
2. Innledning av temaet (5 min)
Et startspørsmål stilles, f.eks.:
“Hva bidrar til at ungdom føler seg trygge og inkludert på skolen?”
3. Samtale i gang (30–60 min)
Første fire personer starter samtalen
Etter hvert kan andre komme inn, og da reiser en annen seg
Ingen ordstyrer – samtalen flyter naturlig, fasilitator følger med i bakgrunnen
4. Oppsummering (15–20 min)
Fasilitator eller deltakerne oppsummerer innsikter
Spørsmål til refleksjon: Hva hørte vi? Hva overrasket oss? Hva gjør vi videre?