Kurs i styrkefokusert tjenesteutvikling og psykologisk trygghet:
Mange virksomheter snakker om innovasjon; å sette brukeren i sentrum, tenke nytt eller jobbe smartere. Men hvordan gjør man det egentlig i praksis – i en travel hverdag, med full kalender og mange hensyn å ta? Innovasjon handler om å ha mot til å endre på status quo – ikke bare metode. I dette kurset arbeider vi med psykologisk trygghet i gruppen samtidig som deltakerne lærer innovasjonsmetodikk ved å samarbeide om å utvikle noe som virksomheten faktisk trenger.
Social Impact Lab har utviklet et praksisnært kurs i styrkefokusert tjenesteutvikling og psykologisk trygghet hvor vi kombinerer læring med faktisk arbeid. Ved å jobbe med en reell utfordring i egen virksomhet vil deltakerne lære å anvende innovasjonsmetodikk og metoder for kreativ problemløsing. Fremfor å dra på kurs og så komme tilbake til hverdagen uten å helt vite hvordan man tar det i bruk, gjør vi det motsatt: Vi lar læringen skje gjennom erfaringer gruppen gjør seg i praksis. I samarbeid med ledelse og ansatte velger vi ut en konkret problemstilling – en utfordring virksomheten ønsker å løse eller et område dere ønsker å forbedre. Det kan være alt fra å forbedre en intern prosess, utvikle en ny digital tjeneste eller styrke brukeropplevelsen. Parallelt arbeider vi med psykologisk trygghet, kontakt og kommunikasjon for å skape rammer som fremmer ny innsikt, kreativitet og mot.
Prosessen følger Design Thinking-metodens struktur, Appreciative Inquiry-metodens styrkefokuserte tilnærming til endrings- og utviklingsarbeid og Gestaltterapiens forståelse av relasjonell kontakt:
1. Forstå brukeren – utforske det beste av det som er (discover)
Vi starter med å innhente innsikt – hva fungerer godt i dag, hva er behovene, frustrasjonene og ønskene til brukerne deres? Dette kan være både interne brukere (ansatte) eller eksterne (kunder, innbyggere, samarbeidspartnere).
Utforske muligheter – forestille seg muligheter (dream)
Basert på innsikten formulerer vi nye problemstillinger og leter etter muligheter for forbedring og innovasjon. Her er det rom for å tenke fritt og utfordre vante mønstre.Skape idéer og løsninger – generere idéer som støtter ønsket fremtid (design)
Vi jobber kreativt og konkret – i tverrfaglige grupper utvikles idéer som formes til løsninger og konsepter.Prototype, teste og forbedre – lage løsninger som kan testes i praksis (deliver)
I stedet for å bruke tid og penger på å implementere uprøvde løsninger, lager vi enkle prototyper og tester dem med brukerne. Det gir raske tilbakemeldinger og sikrer at vi utvikler noe som faktisk treffer behovene.
Gjennom denne tilnærmingen får dere både faglig utvikling og konkrete resultater:
Ansatte lærer en metode og et «mindset» de kan bruke i egen arbeidshverdag.
Virksomheten får utviklet og testet løsninger på reelle utfordringer.
Prosessen bygger tverrfaglig samarbeid, økt forståelse for brukeren og en felles innovasjonskultur basert på økt psykologisk trygghet.
Når vi snakker om tjenesteutvikling og innovasjon, handler det ofte om verktøy, prosesser og metoder. Men, det som ofte avgjør om en innovasjonsprosess lykkes handler mindre om metodikken og mest om hvordan vi jobber sammen. Med de rette rammene for samarbeid og psykologisk trygghet internt kan det virkelige innovasjonsrommet åpne seg.
Psykologisk trygghet – en forutsetning for å tørre
For å kunne tenke nytt, må vi våge å si ting vi ikke er helt sikre på. Vi må kjenne at rommet er trygt nok til å kunne dele halvferdige tanker og rare ideer, som kanskje – nettopp derfor – er geniale. Men dette gjør vi bare når rommet føles trygt nok.
Psykologisk trygghet handler om å våge å delta aktivt, selv når en ikke har svaret. Det handler om å kunne stille spørsmål uten å være redd for å virke uvitende, og om å by på egne erfaringer, perspektiver og følelser – uten å være redd for å bli dømt eller vurdert.
I dette kurset jobber vi derfor bevisst med å skape et rom hvor det er trygt å være modig. Hvor uenighet er velkommen, og hvor ulik bakgrunn og fagfelt ses som en styrke. På denne måten får deltakerne en direkte erfaring med hvordan de kan styrke dette videre i egen organisasjon.
Å stå i usikkerhet – og lære av den
Innovasjon innebærer å gå inn i noe vi ikke vet utfallet av. Det kan være frustrerende å legge fra seg kontrollen for en stund, og noen ganger kan det oppleves mest kaotisk og ubehagelig. Derfor er det viktig med tydelige rammer og strukturer som gir deltakerne støtte i prosessen. Gjennom ulikhet og usikkerhet kan de virkelig nye ideene oppstå – men vi må hjelpe folk med å tåle å stå i usikkerheten.
I dette kurset lærer deltakerne hvordan innovasjonsmetodikk kan gi et trygt rammeverk for å navigere i kompleksitet ved å vite hvordan vi skal jobbe, selv om vi ikke vet hva løsningen er. Dette gir en verdifull erfaring med å jobbe på tvers av fag, avdelinger og perspektiver – og skaper rom for reell utvikling, både faglig og personlig.
Samarbeid på tvers – det er der magien skjer
En annen side av innovasjon er at den sjelden skjer alene. I kurset setter vi ofte sammen deltakere med ulike faglige og menneskelige perspektiver. Å samarbeide med noen som tenker annerledes enn deg selv kan være krevende, men også utrolig verdifullt. Det tvinger oss til å lytte, til å være nysgjerrige og til å justere egne antakelser. Ikke minst skaper det mer helhetlige og bærekraftige løsninger.
Et trygt rom for å eksperimentere og lære
Dette kurset handler derfor ikke bare om å lære en metode. Det handler om å trene på å jobbe annerledes – for seg selv og sammen med andre. Å utvikle løsninger sammen, men også å utvikle seg selv som innovasjonsaktør. Dette krever at det er rom for å eksperimentere, og at det bygges en læringskultur hvor feil sees som et trinn på veien mot større innsikt.
Oppsummert vil dette kurset gi:
En praksisnær innføring i innovasjonsmetodikk og endringsprosesser gjennom å arbeide med et konkret prosjekt fra egen virksomhet
Erfaring med tverrfaglig samarbeid og brukerorientert utvikling
Et trygt rom for å prøve og feile – og lære av det
Et språk og en metode for å jobbe med innovasjon i hverdagen
Et løft for både teamfølelse, faglig trygghet og kreativ selvtillit
En prosess som fokuserer på kontakt og kommunikasjon og psykologisk trygghet i gruppen.
Tilgang på digital kursplattform i 3 måneder med 50 videokurs i forretningsutvikling.
En lav terskel for å komme i gang
Det trengs verken store budsjetter eller omfattende planer for å starte. Det viktigste er at dere har en utfordring dere ønsker å jobbe med – og et ønske om å lære.
Kurset kan tilpasses både små og store virksomheter, og tilrettelegges for deres arbeidshverdag. Noen ganger jobber vi intensivt over noen dager, andre ganger over flere uker med kortere samlinger. Det viktigste er at det gir verdi for dere.
Vil du vite mer?
Kurset og prosessen skreddersys slik at læringen skjer gjennom noe dere faktisk trenger å utvikle i egen virksomhet. Innovasjon handler ikke bare om evnen til å tenke nytt, men om å integrere hvordan en gjør noe nytt – sammen. Her kan du lese mer om Social Impact Lab og vår tilnærming til prosessledelse.
Er du nysgjerrig på hvordan dette kan se ut i din virksomhet?
Ta gjerne kontakt ved å sende en epost til: silje.grastveit@socialimpactlab.no.