Metode 8:
Design Thinking (Tjenestedesign )
Design Thinking er en kreativ og brukerorientert metode for å løse komplekse problemer, utvikle nye løsninger og skape innovasjon. Den bygger på forståelse for brukernes behov, eksperimentering, tverrfaglig samarbeid og rask testing av idéer. Prosessen er iterativ, det vil si at man lærer og justerer underveis.
Metoden brukes i både privat og offentlig sektor – særlig i tjenesteutvikling, produktdesign og forbedringsarbeid.
Kjennetegn ved Design Thinking:
Setter brukeren i sentrum
Kombinerer analyse og kreativitet
Jobber i faser, men fleksibelt og læringsorientert
Vektlegger prototyping og tilbakemelding
Fremmer tverrfaglig samarbeid og samskaping
De fem fasene i Design Thinking:
Empati – Forstå brukerne
Observer, intervju og sett deg inn i brukerens perspektiv. Hva er behovet bak behovet eller utfordringen?Definere – Tydeliggjøre utfordringen
Avgrens og omformuler problemet basert på innsikten:
"Hvordan kan vi hjelpe … med å … når …?"Idéutvikling – Generere muligheter
Tenk åpent og kreativt – mange idéer, lite sensur. Bruk kreative teknikker.Prototype – Lag en konkret løsning
Lag en enkel modell eller testversjon av løsningen – det kan være en skisse, et rollespill eller en fysisk modell.Teste – Prøv ut og få tilbakemelding
Vis løsningen til brukere og få ærlig respons. Hva fungerte? Hva må justeres?
(Prosessen går ofte tilbake til tidligere steg – det er normalt og ønsket.)
Fordeler med Design Thinking:
Skaper løsninger som faktisk treffer brukernes behov
Gir rom for kreativitet og tverrfaglig innsikt
Reduserer risiko ved tidlig testing
Bygger eierskap og engasjement i utviklingsprosesser
Mer om design thinking ressurser og verktøy kan en finne her:
https://www.ideo.com/post/design-kit
https://www.designkit.org
https://www.ideou.com/pages/design-thinking
https://dschool.stanford.edu
Eksempel: Design Thinking i NAV-kontor
Formål:
Å forbedre opplevelsen for unge som søker økonomisk sosialhjelp for første gang.
Gjennomføring (2–3 dager eller i sprintform)
1. Empati
Intervju unge brukere, observer oppmøte, lytt til frustrasjoner og behov
2. Definere
Problemstilling:
"Hvordan kan vi gjøre det tryggere og enklere for unge å forstå og gjennomføre søknadsprosessen?"
3. Idéutvikling
Tverrfaglig gruppe (veiledere, unge, designere) utvikler forslag til løsninger
Eksempler: Bedre veiledning på nettsiden, egen introduksjonstime, visuell søknadsguide
4. Prototype
Lag en enkel, visuell flyt eller brosjyre – test den i møte med unge brukere
5. Teste
Få tilbakemeldinger: Hva var uklart? Hva skapte trygghet? Hva mangler?