Øvelser for idéutvikling

Idé- og konseptutvikling er langt mer enn brainstorming og blir ofte best med litt struktur.

Under finner du 10 øvelser som kan fremme kreativitet i gruppen når en skal i gang med idé- og konseptutvikling:

Øvelse 1:

Crazy 8s

En rask og visuell teknikk for å få fram mange idéer på kort tid.
Deltakeren bretter et A4-ark i åtte ruter og får 8 minutter til å tegne 8 ulike løsninger eller idévarianter.

  • Brukes når: Du vil presse frem kreativitet og variasjon

  • Effekt: Skaper mengde og bryter med vanetenkning

  • Tips: Det skal gå fort – ikke vurder idéene underveis

 

Øvelse 2:

Negativ brainstorm

En omvendt idéøvelse der man spør: “Hvordan kan vi gjøre dette verre?” eller “Hva skal til for at brukeren mislykkes?”
Etterpå snur man de negative idéene til konstruktive forslag.

  • Brukes når: Gruppen sitter fast eller tenker for konformt

  • Eksempel: “Hvordan kan vi gjøre denne søknadsprosessen mest mulig frustrerende?” → Snu til forbedringer

  • Effekt: Latter + konkrete forbedringspunkter

 

Øvelse 3:

Nyhetsoverskriften

Gruppen forestiller seg at løsningen de utvikler er lansert, og omtales i media. Oppgaven er å skrive en nyhetsoverskrift eller artikkel som beskriver hva som har skjedd.

  • Brukes når: Du vil jobbe med visjon, mål og virkning

  • Effekt: Tvinger gruppa til å konkretisere hva som faktisk skaper verdi

  • Eksempel: “Nå er 95 % av ungdommene med igjen – takket være...”

 

Øvelse 4:

Bildeassosiasjon

Bruk av bilder, symboler eller illustrasjoner for å stimulere nye tanker. Deltakere velger et bilde og svarer på spørsmål som:
“Hvordan kan dette inspirere en løsning på problemet vårt?”

  • Brukes når: Du vil skape assosiasjoner og åpne tenkning

  • Tips: Bruk bilder som er abstrakte, åpne og ikke-tematiske

  • Effekt: Uventede idéer og assosiasjoner som ellers ikke ville dukket opp

 

Øvelse 5:

Et annet perspektiv

En øvelse hvor deltakerne bevisst tar et nytt perspektiv – for eksempel brukeren, politikeren, ungdommen, vaktmesteren eller “en alien”. Spør: Hvordan ville de løst dette?

  • Brukes når: Du vil utfordre egne antakelser og tenke nytt

  • Eksempel: “Hvordan ville IKEA ha løst dette?”

  • Effekt: Tvinger frem nye vinkler og løsningstyper

 

Øvelse 6:

Idéverksted med stilleskriving

Individuell idéproduksjon før deling i grupper. Deltakerne får 5–10 minutter til å skrive så mange idéer de kan, alene, før de går sammen for å kombinere og utvikle dem videre.

  • Brukes når: Du vil få fram bredden i gruppa og unngå gruppekonsensus

  • Effekt: Større mangfold, færre dominante stemmer

  • Tips: Kombiner med dot-voting for prioritering

 

Øvelse 7:

“Som om…”

En kreativ ramme der deltakerne forestiller seg at begrensninger er fjernet.
“Hvis vi hadde uendelige ressurser … hvis vi var Google … hvis vi hadde startet fra scratch …”

  • Brukes når: Begrensninger hemmer idéutviklingen

  • Effekt: Åpner for radikal tenkning og større ambisjon

  • Tips: La deltakerne “tenke stort” – løsninger kan senere tilpasses realisme

 

Øvelse 8:

SCAMPER

Et systematisk idéverktøy basert på 7 spørsmål du kan stille til en eksisterende idé eller løsning:
Substitute – Combine – Adapt – Modify – Put to another use – Eliminate – Reverse

  • Brukes når: Du har et eksisterende konsept du vil videreutvikle

  • Eksempel: “Hva kan vi kombinere dette med?” “Hva skjer hvis vi snur det helt på hodet?”

  • Effekt: Forbedring og videreutvikling av halvferdige idéer

 

Øvelse 9:

Idédugnad med kategorier

Idéverksted der deltakerne jobber i stasjoner eller temaområder: f.eks. “Hva kan vi gjøre digitalt?”“Hva kan vi gjøre med frivillige?”“Hva kan vi gjøre nå, på 100 dager?”

  • Brukes når: Du vil ha strukturert idéutvikling innenfor et komplekst tema

  • Effekt: Lett å sortere og sammenligne ulike idétyper

  • Tips: La grupper rotere mellom stasjonene

Øvelse 10:

Prototype med rollespill eller rask video

Deltakerne lager en enkel skisse eller scenario som de spiller ut for gruppen eller kan spille inn på video i valgfritt format. Det kan være en tjenestesituasjon, et system eller et nytt møte mellom bruker og ansatte.

  • Brukes når: Du vil teste idéer på en lavterskel og konkret måte

  • Effekt: Avdekker hva som faktisk fungerer i praksis

  • Tips: Hold det lekent og raskt – ikke krev perfeksjon

Forrige
Forrige

Innsiktsarbeid

Neste
Neste

Prioritering og beslutning