Øvelser for å ta valg
Å prioritere, velge og ta felles beslutninger kan være en mer krevende fase i prosessarbeidet
Under finner du 10 øvelser som brukes når gruppen skal prioritere idéer og ta beslutninger og valg:
Øvelse 1:
Prioriteringsmatrise (f.eks. Impact vs. Effort)
Et visuelt verktøy hvor idéer plasseres i et rutenett ut fra to akser, ofte:
Effekt/impact (hvor mye verdi det skaper)
Innsats/effort (hvor krevende det er)
Brukes når: Du skal sammenligne mange tiltak raskt
Effekt: Hjelper gruppen å se hvilke tiltak som gir mest verdi for minst innsats
Tips: Bruk fysiske lapper på vegg eller digital tavle for enkel flytting
Øvelse 2:
Dot-voting (punktstemming)
Alle deltakere får et visst antall prikker (klistrelapper eller digitale), og stemmer på idéer de mener er viktigst. De mest populære forslagene prioriteres for videre arbeid.
Brukes når: Du vil få en rask temperaturmåling i gruppa
Effekt: Demokratisk og effektiv sortering
Tips: Kombiner med diskusjon etterpå – majoriteten har ikke alltid rett
Øvelse 3:
Endringsteori (Theory of Change)
Et rammeverk som hjelper gruppen med å kartlegge hvordan ønsket endring skal skje, trinn for trinn. Man starter med målet og jobber bakover:
Hva er det langsiktige målet?
Hvilke forandringer må til?
Hvilke tiltak gir disse forandringene?
Brukes når: Du skal prioritere tiltak som faktisk støtter ønsket effekt
Effekt: Tydeliggjør årsak-virkning og avdekker hva som er strategisk viktig
Tips: God metode for både utvikling og evaluering
Øvelse 4:
Må-bør-kan-matrise
Deltakerne sorterer idéer eller forslag i tre kategorier:
MÅ: Essensielle og uunnværlige
BØR: Viktige, men ikke kritiske
KAN: Gode tilleggsidéer hvis det er kapasitet
Brukes når: Du må kutte ned og strukturere idéer
Effekt: Skaper klarhet i hva som er kjerne og hva som er tillegg
Tips: Kombiner gjerne med dot-voting for å avgjøre hva som skal i hver kategori
Øvelse 5:
Tidslinje med prioritering (“Nå – snart – senere”)
En enkel sorteringsøvelse der deltakerne fordeler tiltak etter når de bør gjennomføres.
– Nå: umiddelbare handlinger
– Snart: innen 3–6 måneder
– Senere: på lengre sikt
Brukes når: Gruppen må sortere idéer etter tempo og kapasitet
Effekt: Hjelper med å bryte ned ambisjoner til realistiske steg
Tips: Bruk fysiske vegger eller digitale tavler med kolonner
Øvelse 6:
Tiltakskort med pluss/minus/konsekvenser
For hvert forslag fyller deltakerne ut kort med:
– Fordeler
– Ulemper
– Mulige konsekvenser
Brukes når: Du må ta beslutninger med risiko eller usikkerhet
Effekt: Skaper reflektert grunnlag før valg tas
Tips: Be grupper sammenligne to tiltak opp mot hverandre
Øvelse 7:
“Høy verdi – lav risiko”
Deltakerne vurderer idéene etter to kriterier:
– Hvor stor verdi skaper dette?
– Hvor høy risiko er det?
Tiltak som har høy verdi og lav risiko bør prioriteres først.
Brukes når: Du vil kombinere nytte og gjennomførbarhet
Effekt: Veier ambisjon opp mot realisme
Tips: Bruk som et alternativ til Impact/Effort-matrisen
Øvelse 8:
Poengbasert prioritering
Gi hvert tiltak poeng på ulike kriterier, f.eks.:
– Verdi for brukeren (1–5)
– Gjennomførbarhet (1–5)
– Strategisk betydning (1–5)
Summer poengene og prioriter de som scorer høyest.
Brukes når: Du ønsker et mer tallfestet beslutningsgrunnlag
Effekt: Strukturert sammenligning – bra i komplekse prosesser
Tips: La gruppene begrunne poengsummene for transparens
Øvelse 9:
Sammenligningsrunder (parvis valg)
Deltakerne sammenligner to og to forslag og diskuterer: “Hvis vi bare kan gjøre ett av disse – hvilket er viktigst?”Gjentas til man står igjen med toppvalgene.
Brukes når: Det er for mange idéer å velge fra på én gang
Effekt: Fremtvinger tydelige valg og prioritering gjennom refleksjon
Tips: Kombiner med stemmegivning i plenum til slutt
Øvelse 10:
“Hva gir mest effekt for innsatsen?” (effektstrategi)
Be gruppen vurdere:
– Hvilke tiltak gir mest effekt for minst mulig ressursbruk?
– Hvilke tiltak skaper ringvirkninger?
– Hva kan vi gjøre som utløser andre forbedringer?
Brukes når: Du må prioritere klokt med begrensede ressurser
Effekt: Fokuserer på tiltak som gir mest “impact per krone eller time”
Tips: Bruk denne øvelsen etter idéfase, før du designer konsepter